دبیر علمی کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع):

اهل بیت(ع) با تکیه بر قرآن کریم محور وحدت ادیان هستند

دبیر علمی کنفرانس با بیان اینکه برای این کنفرانس از دانشمندان برجسته جهان اسلام به ویژه بزرگان اهل سنت بهره خواهیم جست،گفت: منظور از آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت همان بازنگری و توجه به درایت روایت اهل بیت عصمت و طهارت است
۰۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۱ کد : ۳۷۱۲۰ اخبار کنفرانس
اشاره: کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع) در دوره معاصر در نظر دارد طی فراخوانی و با همفکری و هم افزایی اندیشمندان و نخبگان داخلی و جهانی این مطالعات را در ۵ محور اساسی درآمد، مستندات، اهداف و روش ها، مبانی و رویکردها و نگاه منطقه ای و جهانی تاریخ اهل بیت (ع) در قالب یک کنفرانس یک روزه در تاریخ هشتم آبان ماه سال جاری بررسی کند. از این رو دبیر علمی کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت در دوره معاصر، حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی، عضو هیات علمی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خصوص اهداف، برنامه ها و جایگاه علمی و پژوهشی این کنفرانس گفتگویی انجام داده اند که تقدیم می شود:
اهل بیت(ع) با تکیه بر قرآن کریم محور وحدت ادیان هستند

1.    شاید از اولین سوال هایی که در ذهن هر اهل اندیشه و تحقیق در خصوص کنفرانس مطرح شود این باشد که چرا محور مباحثه و طرح موضوع در این کنفرانس «آسیب شناسی» است؟
همانطور که از عنوان کنفرانس پیداست، کنفرانس در راستای شناخت آسیب هایی است که در حوزه مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) وجود دارد. ما معتقدیم که ائمه اطهار علیهم السلام  گنج های گرانبهایی هستند که توجه درست و استفاده صحیح از تاریخ و سیره آنان می تواند ما را در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، فقهی، کلامی، معارفی، تمدنی، خانوادگی، امنیت و غیره توانمند کند. مسلمانان اگر بتوانند راهکارهایی بیابند که سبک زندگی اهل بیت (ع) را در زندگی خودشان جاری و ساری کنند، بسیاری از گرفتاری های حال حاضر جامعه حل و فصل می شود. امام رضا(ع) فرموده اند« فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا». متاسفانه هنوز بسیاری از مردم زیبایی ها و محاسن کلام اهل بیت(ع)را درک نکرده و بی گمان حق ایشان به درستی ادا نشده است. به بخش هایی از زندگانی آنان توجه نشده است. به همه ابعاد زندگانی آنان توجه نشده است، روایات آنان فقط جمع آوری شده ولی درایتی روی روایات آنان نبوده است روایت همراه با درایت نبوده است. به بخش هایی هم که توجه شده گاهی مطالب غیرصحیح و خرافی وارد شده است؛ مثلا در زندگانی امام حسن (ع) تنها به صلح آن حضرت توجه شده است در حالی که بیشتر عمر مبارک آن حضرت در مدینه بوده است یا در زندگانی امام حسین (ع) تنها به عاشورا توجه شده است که البته مهم هست ولی به مابقی عمر مبارک آن حضرت توجه چندانی نشده است در زندگانی امام رضا (ع) تنها به ولایت عهدی آن حضرت توجه شده است در حالی که بیشتر عمر مبارک آن حضرت در مدینه بوده و حوادث زیادی اتفاق افتاده است. 
بنابراین مسیری که ما برای شناخت اهل بیت (ع) رفته ایم، مسیر کاملی نبوده، در شرح حال ائمه (ع) دچار تکرارهای فراوان شده ایم. ما گاهی که به حجم کارهایی که انجام شده نگاه می کنیم فریفته می شویم این در حالی است که اگر به اهداف و کارکردهای این کارها توجه کنیم، کارهای بی حساب و کتاب زیاد کرده ایم. بنابراین لازم است یک بازنگری در کارهایی که انجام شده داشته باشیم و این یعنی همان آسیب شناسی. 
اگر چهره درستی از اهل بیت (ع) تصویر شود بسیاری از شبهات از بین می رود، چون در عملکرد و زندگانی اهل بیت (ع) هیچ شبهه و نقطه مبهمی وجود ندارد. فارغ از عصمت کلامی که برای اهل بیت (ع) هست به لحاظ تاریخی هم هیچ احدی نگفته این کار این امام اشکال دارد بلکه همه دانشمندان اعصار مختلف به یگانه ی دهر بودن آنان اعتراف کرده اند. 
جمله آخر این که ما نسبت به توانمندی هایی که در شناخت و معرفی سیره اهل بیت (ع) داشته ایم، کوتاهی کرده ایم، حجم عمل ما، دقت عمل ما نسبت به توانمندی که در کار برای اهل بیت داشته ایم کم بوده و باید در این مسیر رفته، تجدید نظر کنیم و این معنی آسیب شناسی است . 
2.    این کنفرانس برای چه نوع مخاطب و در چه سطوحی برنامه ریزی شده است؟ 
سطوح مختلف اندیشمندان در حوزه های مختلف و رشته های مختلف حوزوی و دانشگاهی می توانند مخاطب این همایش باشد، دلیلش هم این است که نسبت به اهل بیت(ع) در حوزه های مختلف اندیشه کتاب نوشته شده است. علما و اندیشمندان شیعه ، سنی ، مستشرقان در سطوح مختلف توجه ویژه به تاریخ وسیره اهل بیت کرده اند بنابراین همه آنان می توانند مخاطب این همایش باشند. 
3.    با توجه به اینکه پژوهشگاه ظرفیت های درخوری در زمینه های مختلف علوم انسانی اسلامی دارد و گروه تاریخ اسلام هم از این قاعده مستثنی نیست، آیا به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی که دارید، هم توجه خواهید داشت؟ 
خوشبختانه در پژوهشگاه در طول مدت فعالیت گروه تاریخ اسلام، منابع و پژوهش های بسیار مفید و پرباری تهیه و آماده شده است که می تواند در صورت لزوم و پذیرش در کنفرانس مطرح شود. به هر صورت در پژوهشگاه دانش آموخته های تاریخ ،اعضای هیئت علمی هستند که جزو اساتید برجسته تاریخ هستند و نقطه نظرات مفیدی دارند که این ظرفیت می تواند بخش های مهم همایش را پوشش دهد. 

4.    بدون شک موضوع مرتبط با اهل بیت(ع) حداقل دغدغه مشترک جهان اسلام محسوب می شود. آیا برای بعد بین المللی کنفرانس تدابیر و برنامه ویژه ای  در نظر گرفته اید؟
خوشبختانه موضوع اهل بیت ذاتا بین المللی است . ائمه اطهار (ع) به لحاظ جایگاه باعظمتی که در طول تاریخ دارند همیشه مورد توجه همه اندیشمندان بوده اند. حتی اندیشمندان برون دینی مثل دهریون هم از عظمت امامان شیعه غافل نبوده اند، طبعا اهل بیت (ع) به شدت مورد توجه اهل سنت هستند بزرگانی از اهل سنت درباره امامان شیعه کتاب ها نوشته اند که البته در کتاب های آنان هم آسیب های وجود دارد که مورد توجه این همایش هست. از این رو ما از اندیشمندان اهل سنت هم دعوت کرده ایم در این همایش مشارکت کنند که این می تواند اهل بیت(ع) را محور وحدت اسلامی و حتی محور وحدت تمام ادیان قرار دهد. چراکه اهل بیت(ع) هم همانند قرآن، مردم را دعوت به مشترکات می کنند. تعبیر قرآن به کلمه سواء است (....قُلْ یا أَهْلَ الْکِتاب تَعالَوْا إِلى‏ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُم‏....) . اهل بیت طابق النعل بالنعل جز قرآن نگفته اند و جز اهداف قرآن هدف دیگری را دنبال نکرده اند. بنابر این اهل بیت می تواند محور وحدت تمام ادیان قرار گیرد. اهل بیت(ع) کسانی هستند که هیچ امر ناگواری را نسبت به ادیان دیگر و مذاهب دیگر به کار نبرده اند و سلاله طیبه خاتم النبیین(ص) اگر مخالفتی هم با برخی برنامه داشته اند یک مخالفت اصولی بوده، اما مدارای آنان نیز یک مدارای عقلانی است.
5.    در شرایط کنونی برگزاری چنین کنفرانس هایی با محوریت رویکردها و سبک زندگی اهل بیت و عصمت طهارت تا چه حد ضروری است و آیا در این زمینه برنامه های تکمیلی و آینده نگرانه ای خواهید داشت؟
ما اگر بخواهیم تبین جامع و کاملی از سیره و تاریخ اهل بیت داشته باشیم، اقتضای چنین تبینی همین کنفرانس هاست تا اندیشمندان به صحنه بیایند و روش های تحقیق بهینه شود راهکارهای جدیدی ارائه شود، دیدگاه های مختلف بررسی شود، انگیزه های جدیدی برای پژوهش بوجود آید. حتما این همایش پایان کار نیست و ما در حوزه های دیگر مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) هم وارد خواهیم شد و تلاشمان بر ا ین است که انشاالله رویکردی تحلیلی بر اساس بستر شناسی حوادث تاریخی به سیره اهل بیت صورت بگیرد. 

گفتنی است، براین اساس تاریخ پژوهان می توانند چکیده مقالات خود را حداکثر تا 30 مرداد و اصل مقاله را تا 15 آبان از طریق وب‌سایت کنفرانس بین المللی آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهلبیت (علیهم السلام) در دوره معاصر  به نشانی http://ahlalbaytconf.rihu.ac.ir  ارسال نمایید. کنفرانس بین‌المللی «آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهلبیت(علیهم السلام) در دوره معاصر» 8 آبان 1399 به صورت مجازی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.


نظر شما :